Krzysztof Syrek

Krzysztof Syrek

ekspert od automatyzacji marketingu

NAZYWAM SIĘ

Krzysztof Syrek

JESTEM

Ekspertem Marketingu Cyfrowego

EMAIL

kontakt@krzysztofsyrek.pl

01

Co to jest marketing automation, czyli automatyzacja marketingu?

marketing automation

Automatyzację marketingu można zdefiniować jednym zdaniem. Ale sam zbiór pojęć jakie wiążą się z automatyzacją marketingu jest ogromny.

Czym jest, a czym powinien być marketing?

Marketing to najbardziej interdyscyplinarny dział w każdej firmie. Przynajmniej tak powinno być. Z mojego punktu widzenia fakt pojawienia się działów Growth (Rozwój) świadczy o pewnej ucieczce od źle kojarzonego słowa “marketing”.

Niestety ale od momentu demokratyzacji dostępu do narzędzi komunikacji marketingowej, zyskał on w oczach wielu złą sławę i kojarzony jest często ze spamowaniem klienta lub użytkownika. Tak się dzieje z każdą dyscypliną, im szerszy dostęp tym więcej złych praktyk. Ale z drugiej strony to dobrze. Bo o te złe praktyki i fuckupy jesteśmy mądrzejsi.

Sam Growth kojarzy się już modnie i oznacza to czym realnie powinien zajmować się marketing. Być w całej organizacji i przeszywać wszystkie jej działy. Dbać zarówno o rozwój produktu, komunikację o produkcie, wpływać na procesy sprzedaży produktu.

Automatyzacja marketingu to tak naprawdę możliwość zbudowania spójnej wielokanałowej komunikacji wewnątrz organizacji jak i na zewnątrz. To zarówno duże możliwości dla mikro i małych przedsiębiorców jak i dla dużych i wielkich międzynarodowych organizacji.

Automatyzacja marketingu to tak naprawdę możliwość zbudowania spójnej wielokanałowej komunikacji wewnątrz organizacji jak i na zewnątrz.

Kiedy mówimy o automatycznym marketingu z tyłu głowy trzeba mieć zarówno:

  • narzędzia związane z automatycznym ustalaniem stawek w płatnych kampaniach
  • narzędzia do planowania i zarządzania content marketingiem w social media
  • narzędzia do remarketingu także we własnych mediach (blog, strona internetowa, profile social media)
  • narzędzia do remarketingu własnymi kanałami (webpush, e-mail, sms, chat)
  • narzędzia do analizy cen
  • narzędzia i systemy budowania sieci poleceń
  • systemy i platformy tak zwane all in one, czyli narzędzia rozbudowane posiadające większość wyżej wymienionych opcji oraz CRM, budowanie lejków sprzedaży, automatyczną analizę zachowań użytkowników, budowanie poleceń produktów na podstawie zachowań użytkownika, personalizację komunikacji i wiele innych.

Marketing automation musi mieć strategię i procesy

Musisz pamiętać, żeby mierzyć siły na zamiary. Ja zawsze zaczynam od ołówka i kartki, lub markera i białej tablicy. Wpierw wyrzucam z siebie pomysły. Wszystko co bym chciał, wszystko co byłoby fajnie móc. Potem te pomysły trzeba uszeregować wg priorytetów. Tak naprawdę zmierzam do tego, że musisz ustalić mocne i słabe strony. Znaleźć przewagi i zagrożenia. Zbudować strategię i mieć określone i wdrożone procesy marketingowe i sprzedażowe. Bo jak inaczej chcesz automatyzować coś czego nie ma?

Tak naprawdę musisz wyznaczyć strategię organizacji i automatyzacje marketingu zaplanować wg tej strategii. Nie każda organizacja musi rzucać się od razu na rozwiązania all in one i planować zautomatyzowanie wszystkich czynności. Nawet ci najwięksi od czegoś muszą zacząć. Zwykle powinno zaczynać się od początku. Ale tutaj zacznijmy od końca. Określ gdzie i kiedy chcesz być. Potem wróć na początek i zacznij działać.

Wdrożenie marketing automation wymaga czasu

Przede wszystkim zapamiętaj, że wdrożenie automatyzacji marketingu w organizacji to długa droga i często wyboista. Zdecydowanie szybciej wdraża się takie procesy w mniejszych zespołach. Ale kiedy przejdziesz najważniejsze podstawowe wdrożenie, potem już powinno być z górki.

Ten wpis to wstęp do kursu automatyzacji marketingu, nad którym pracuję. W kursie podzielę się z Tobą zarówno moimi spostrzeżeniami, doświadczeniem, know-how.

  • Udostępnię pomysły na ścieżki automatyzacji.
  • Zaproponuję procesy marketingowe.
  • Praktycznie pokażę jak wdrożyć platformę marketing automation.
  • Przedstawię jak skonfigurować narzędzia Google aby wspierały analitykę automatyzacji.
  • Jak stworzyć lejki sprzedaży i komunikację w dziale sprzedaży.
  • Jak automatyzować marketing w ecommerce.
  • Jak automatyzować marketing B2B.
  • Jak stworzyć profil klienta i jakie atrybuty mu przypisać.
  • Jak punktować klienta i jego aktywności.
  • Zobaczysz jak komunikować się z klientem wielokanałowo.

Napisz do mnie kontakt@krzysztofsyrek.pl
Bardzo chętnie wezmę pod uwagę twoje potrzeby i pomysły, a jeśli się uda to twój przypadek pojawi się w kursie!

Zbieram też ważne informacje w tej ankiecie dotyczącej Marketing Automation [kliknij i wypełnij]